Projekt w obecnej formie bazuje na definicji pracy przymusowej zawartej w Konwencji MOP (Międzynarodowej Organizacji Pracy) Nr 29 Dotyczącej Pracy Przymusowej lub Obowiązkowej:
Dla celów niniejszej konwencji wyrażenie “praca przymusowa lub obowiązkowa” oznaczać będzie wszelką pracę lub usługi wymagane od jakiejś osoby pod groźbą jakiejkolwiek kary i do których dana osoba nie zgłosiła się dobrowolnie.
Rdzeniem projektu jest Artykuł 3 w Rozdziale 1, którego pełna zawartość brzmi w obecnej, oryginalnej formie jak następuje:
Economic operators shall not place or make available on the Union market products that are made with forced labour, nor shall they export such products.
Gdzie economic operator oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną lub stowarzyszenie osób, które wprowadzają lub udostępniają produkty na rynku unijnym lub produkty eksportuje.
W projekcie regulacji zaproponowano szereg czynności kontrolnych, jakie wykonywać będą odpowiednie organy państw członkowskich. Czynności kontrolne w stosunku do podmiotów mogących naruszyć założenia prezentowane w Artykule 3 będą opierać się na ocenie ryzyka wystąpienia niezgodności bazującej na stosownych informacjach dostępnych dla organów państw członkowskich.
W przypadku zidentyfikowania przez organy państw członkowskich naruszenia Artykułu 3, projekt przewiduje:
a) zakaz wprowadzania lub udostępniania danych produktów na rynku unijnym oraz ich eksportu;
b) nakazanie podmiotom gospodarczym, które były przedmiotem dochodzenia, wycofania z rynku Unii odpowiednich produktów, które zostały już wprowadzone lub udostępnione na rynku;
c) nakazanie podmiotom gospodarczym, które były przedmiotem dochodzenia, zbycia odpowiednich produktów zgodnie z prawem krajowym zgodnym z prawem Unii.
W kolejnych krokach Projekt będzie przedmiotem dyskusji Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej, zanim będzie mógł wejść w życie. Projekt przyjęty jako rozporządzenie zacznie obowiązywać 24 miesiące po wejściu w życie.